Etter at regionreformen trådte i kraft 1.1.2020, deltar kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg samt Viken fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet i samarbeidet. Statsforvalteren i Oslo og Viken er med som observatør. Samarbeidet ble etablert i 2010.
Figur 1: Organisering av Buskerudbysamarbeidet.
Alle formelle beslutninger i Buskerudbysamarbeidet fattes av kommunestyrene i kommunene som er med i samarbeidet, i tillegg til fylkestinget i Viken fylkeskommune og ledergruppene hos statsetatene. Prioritering av midler til tiltak i Buskerudbypakke 1 som finansieres av statlige bevilgninger fra belønningsordningen, er delegert fra by-/kommunestyrene og fylkestinget til Buskerudbysamarbeidets politiske styringsgruppe; Areal-, transport- og miljøutvalget (ATM-utvalget).
I ATM-utvalget er alle partnerne i samarbeidet representert. Utvalget ble i 2020 ledet av ordfører i Drammen Monica Myrvold Berg. ATM-utvalget hadde 5 møter og behandlet 38 saker i 2020.
I ATM-rådet sitter ordførerne og ytterligere fem valgte politikerne fra hver kommune og fylkestinget. ATM-rådet drøfter relevante saker og gir råd til ATM-utvalget, samt bidrar til politisk forankring. Lederne fra statsetatene møter som observatører i rådet. I 2020 var det 3 møter i ATM-rådet.
Administrativ styringsgruppe, som består av rådmennene/kommunedirektørene, fylkesrådmannen og administrative ledere fra statsetatene, forbereder og anbefaler saker for ATM-utvalget. Denne styringsgruppen har i 2020 vært ledet av kommunedirektør i Lier, Bente Gravdal. Administrativ styringsgruppe har hatt 4 møter i 2020 og behandlet 44 saker.
Fagrådet har ansvaret for faglige drøftinger og forberedelser som legger grunnlaget for den videre saksbehandlingen i samarbeidets organer. Fagrådet består av faglige ledere hos partene, samt Brakar, og ledes av daglig leder i Buskerudby-sekretariatet. Fagrådet har hatt fire møter, inkludert et todagers seminar, og behandlet 61 saker.
Rolf David Ramslien har ledet sekretariatet for Buskerudbysamarbeidet fram til han sluttet 31.12.2020. Sekretariatet har det administrative ansvaret for å lede og koordinere samarbeidet. Partene i samarbeidet har ansvaret for å gjennomføre tiltakene.
ATM-utvalget: Ordfører i Drammen, Monica Myrvold Berg (t.v) leder samarbeidet med Gunn Cecilie Ringdal (t.h.), ordfører i Lier, som nestleder.
Monica Myrvold Berg
Ordfører, Drammen kommune (leder)
Gunn Cecilie Ringdal
Ordfører, Lier kommune (nestleder)
Knut Kvale
Ordfører, Øvre Eiker kommune
Kari Anne Sand
Ordfører, Kongsberg kommune
Olav Skinnes
Fylkesråd, Viken fylkeskommune
Fred Anton Mykland
Leder, transport og samfunn øst, Statens Vegvesen
Ove Skovdahl
Spesialrådgiver, Jernbanedirektoratet
Gunhild Dalaker Tuseth
Avdelingsdirektør, Statsforvalteren i Oslo og Viken (observatør)
Bente Gravdal
Leder, og kommunedirektør Lier kommune
Trude Andresen
Nestleder og kommunedirektør Øvre Eiker kommune
Gro Ryghseter Solberg
Avdelingsleder Viken fylkeskommune
Elisabeth Enger
Rådmann Drammen kommune
Wenche Grinderud
Rådmann Kongsberg kommune
Ina Abrahamsen
Seksjonssjef, Statens vegvesen
Ove Skovdahl
Spesialrådgiver, Jernbanedirektoratet
Rolf David Ramslien
Daglig leder Buskerudbysamarbeidet (frem til 31.12.2020)
Gro Ryghseter Solberg
Avdelingsleder, Viken fylkeskommune
Bertil Horvli
Kommunalsjef, Drammen kommune
Sikke Næsheim
Kommunalsjef, Lier kommune
Morten Lauvbu,
Kommunalsjef, Øvre Eiker kommune
Jens Sveaass
Kommunalsjef, Kongsberg kommune
Trond Olsen
Overingeniør, Statens vegvesen
Torgeir Dalene
Rådgiver, Jernbanedirektoratet
Terje Sundfjord
Administrerende direktør, Brakar
Rolf David Ramslien
Daglig leder (frem til 31.12.2020)
Ingunn Larsen
Prosjektleder kommunikasjon
Gun Kjenseth
Prosjektleder by- og tettstedsutvikling
Trond Solem
Prosjektleder sykkel
Tor Atle Odberg
Rådgiver (deltidsengasjert)
Jomar Lygre Langeland
Rådgiver (deltidsengasjert)
Olav Fosli
Rådgiver (deltidsengasjert)
I samarbeidsavtalen er målene for Buskerudbyen definert slik:
Buskerudbyen skal utvikles til en bære- og konkurransedyktig byregion av betydelig nasjonal interesse.
Samarbeidet skal bidra til å realisere nasjonalt mål om at trafikkveksten i persontrafikken i byområdene skal tas av kollektivtrafikk, sykkel og gåing.
Samarbeidets mål er de samme som målene i vedtatt areal- og transportplan Buskerudbyen 2013–23.
Designet av: TIBE Drammen