Kommunene i Buskerudbyen har hatt en befolkningsvekst på til sammen 0,6 prosent i 2020 (korrigert for endret kommunestruktur). Antall kollektivreiser gikk ned med 30 prosent og personbiltrafikken ble redusert med 6,6 prosent i 2020.
Fra mars 2020 ble trafikken i stor grad påvirket av tiltak mot spredningen av det nye koronaviruset. Enkelte tiltak har ført til nedgang i både bil- og kollektivtrafikken, som bruk av hjemmekontor, stengte tilbud og færre fysiske arrangementer.
Oppfordringen om ikke å benytte kollektivtransport dersom mulig, har trukket i retning av flere reiser med bil. Byindeksen viser at pandemien og tiltakene mot den samlet sett likevel har ført til mindre biltrafikk. Nullvekstmålet for personbiltrafikken i Buskerudbyen er dermed nådd med god margin. Hovedårsakene til den store nedgangen i biltrafikken i 2020 er først og fremst pandemien og tiltakene mot den. Men Buskerudbyen oppnådde nullvekstmålet også i perioden før pandemien slo til.
Befolkningen i Buskerudbyen økte 0,6 % i 2020. Siden 2013 har det blitt 7,1 % flere innbyggere i vår region. Tallene er justert for endringer i kommunestruktur.
Tabell 6: Befolkningsmengde pr 1.1. Kilde: SSB
Folkemengde i kommunene pr 1.1. | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Drammen | 65 473 | 66 214 | 67 016 | 67 895 | 68 363 | 68 713 | 68 933 | * | * | * |
Nedre Eiker | 23 640 | 23 811 | 24 154 | 24 431 | 24 718 | 24 917 | 24 963 | * | * | * |
Svelvik | * | * | * | * | * | * | 6 685 | * | * | * |
Drammen | * | * | * | * | * | * | (100 581) | 101 386 | 101 859 | 0,50 % |
Lier | 24 763 | 25 175 | 25 378 | 25 731 | 25 740 | 25 980 | 26 373 | 26 811 | 27 118 | 1,20 % |
Øvre Eiker | 17 752 | 17 919 | 18 039 | 18 205 | 18 560 | 18 926 | 19 117 | 19 423 | 19 703 | 1,40 % |
Kongsberg | 25 887 | 26 406 | 26 711 | 27 013 | 27 216 | 27 410 | 27 481 | 27 723 | 27 694 | -0,10 % |
SUM Buskerudbyen | 157 515 | 159 525 | 161 298 | 163 275 | 164 597 | 165 916 | 173 552 | 175 293 | 176 380 | 0,60 % |
Endring i prosent | 1,30 % | 1,10 % | 1,20 % | 0,80 % | 0,80 % | 0,80 % | * | 1,00 % | 0,60 % | * |
Fra 1. januar 2020 er tidligere kommuner Svelvik, Nedre Eiker og Drammen slått sammen til en kommune, Drammen.
Byindeksen som måler personbiltrafikken, viser at Buskerudbyen har oppnådd nullvekst i biltrafikken siden 2015 til 2019. Resultatene er tilgjengelige på etatens hjemmesider med beskrivelser av metode og datagrunnlag[1].
Utvikling i personbiltrafikken i 2020 ble naturlig nok preget av koronaepidemien og tiltakene mot den. Byindeksen gikk ned med 6,5 prosent i 2020. Når en ser på utviklingen fra 2016 til 2020 har nedgangen vært på -6,6 %. Endring i trafikkmengde for ulike tidsperioder vises i tabellen under.
[1] https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/trafikkdata/indekser/byindeks
Tabell 7: Byindeks Buskerudbyen 2016 – 2020. Kilde: Statens vegvesen.
Periode | Endring i trafikkmengde (%) |
---|---|
2016-2017 | -0,2 |
2017-2018 | -0,1 |
2018-2019 | 0,3 |
2019-2020 | -6,5 |
2016-2020 | -6,6 |
Fra mars 2020 er trafikken i stor grad påvirket av tiltak mot spredningen av det nye koronaviruset. Trafikken har variert i takt med de til enhver tid gjeldende tiltak. Særlig stor nedgang i biltrafikken var det i mars og april hvor det var mest inngripende tiltak, men også november og desember lå betydelig under gjennomsnittet. Enkelte tiltak har ført til nedgang i trafikken, som utstrakt bruk av hjemmekontor og færre arrangementer der folk møtes fysisk. Oppfordringen om å unngå å benytte kollektivtrafikk dersom mulig, har gjerne bidratt til å øke personbiltrafikken noe, men totalt sett har tiltakene stort sett ført til mindre biltrafikk.
I juli 2020 åpnet ny E134 forbi Kongsberg. Punktene Gamle Kongsberg Kro og Veungsdalen som ligger der hvor E134 gikk tidligere, men som nå ligger på fylkesveg, er tatt ut av byindeksen ett år for å unngå at trafikkomleggingen slår ut som en generell nedgang i trafikken i området.
Det har vært en kraftig nedgang i antall busspassasjerer i 2020 som følge av pandemien og tiltakene mot den.
Tabell 8: Antall påstigende busspassasjerer i Buskerudbyen. Kilde Brakar.
Passasjerer buss | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Brakar | 8 445 923 | 8 462 691 | 8 758 043 | 9 028 081 | 9 477 598 | 9 798 601 | 10 211 930 | 7 265 042 |
Endring | -0,40 % | 0,20 % | 3,50 % | 3,10 % | 4,90 % | 3,40 % | 4,20 % | -28,90 % |
Det har vært en enda større nedgang i antall togpassasjerer i 2020 enn for buss som følge av pandemien og tiltakene mot den.
Tabell 9: Totalt antall på- og avstigninger på togstasjoner i Buskerudbyen. Kilde: NSB/VY og GoAhead.
Stasjon | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2019-2020 |
---|---|---|---|---|---|
Kongsberg | 576 000 | 598 000 | 603 000 | 394 873 | -35 % |
Darbu | 43 000 | 49 000 | 50 000 | 32 000 | -36 % |
Vestfossen | 146 000 | 148 000 | 149 000 | 93 000 | -38 % |
Hokksund | 432 000 | 437 000 | 430 000 | 256 151 | -40 % |
Steinberg | 68 000 | 73 000 | 81 000 | 55 000 | -32 % |
Mjøndalen | 413 000 | 409 000 | 411 000 | 251 000 | -39 % |
Gulskogen | 334 000 | 311 000 | 309 000 | 183 000 | -41 % |
Drammen | 3 296 000 | 3 345 000 | 3 498 000 | 2 056 974 | -41 % |
Brakerøya | 215 000 | 222 000 | 233 000 | 133 000 | -43 % |
Lier | 262 000 | 260 000 | 278 000 | 143 000 | -49 % |
SUM | 5 785 000 | 5 852 000 | 6 042 000 | 3 597 998 | -40 % |
Aller størst nedgang var det for flytoget, hvor 2 av 3 kundene forsvant i 2020.
Tabell 10: Totalt antall på- og avstigninger Flytoget Drammen stasjon. Kilde: Flytoget.
Flytoget fra/til Drammen | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2019–2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Antall på- og avstigende passasjerer | 358 000 | 377 000 | 375 000 | 366 400 | 371 225 | 340 630 | 363 596 | 130 888 | -64 % |
Telleren i Nedre Strandgate (kalt Strandveien før 1.1.2020) i Drammen, som er satt opp med belønningsmidler og viser tall til publikum, er den Buskerudbysamarbeidet har hatt best oversikt over gjennom mange år.
No Data Found
Figur 3: Nedre Strandgate, Drammen: Sykkelpasseringer 2014-2020 – Tall på grafene viser antall månedspasseringer i 2020. Der det har vært mye nedetid innenfor en måned er hele måneden satt til 0 for å ikke vise unormalt lave månedsgraf. Graf: Buskerudbysekretariatet.
Sammenlignet med Reisevaneundersøkelsen 2013/14 viser reisevaneundersøkelse 2018 en økning i kollektivandelen og sykkelandelen, stabil gangeandel og nedgang i andelen bilførere. Det er høyest kollektivandel i Drammen med 11 %, mens økningen har vært størst i Øvre Eiker (fra 4 % til 7 %) og Nedre Eiker (fra 6 % til 8 %).
Kongsberg har lenge vært en av de beste sykkelbyene i landet, og har høyest sykkel- og gangeandel i Buskerudbyen med 7 %. Det har vært en økning i sykkelandelen for hele Buskerudbyen fra 4 % i 2014 til 5 % i 2018.
Utviklingen i reisevaner for Buskerudbyen er vist i figuren under.
Transportmiddelfordeling RVU 2005 - 2018 (Prosent)
No Data Found
Figur 4: Reisemiddelfordeling i Buskerudbyen 2005, 2009, 2013/14 og 2018 i prosent. Hovedtransportmiddel (det transportmiddelet som ble brukt på den lengste strekningen)
Parkeringsmuligheter ved arbeidsplassen, blant yrkesaktive med førerkort og bil RVU 2018 (Prosent)
No Data Found
Figur 5: Parkeringsmuligheter ved arbeidsplassen blant yrkesaktive med førerkort og bil. Prosent. RVU 2018.
RVU 2018 viser at et stort flertall av de yrkesaktive i Buskerudbyen har tilgang til gratis parkering hos arbeidsgiver. Til sammen har 77 % gratis p-plass hos arbeidsgiver, hele Buskerudbyen under ett.
Tabell 11: Indeks for Buskerudbyen. 2013=100.
Indeks (2013=100) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Befolkning | 100 | 101,3 | 102,4 | 103,6 | 104,5 | 105,1 | 106,4 | 107,1 |
Biltrafikk | 100 | 99,8 | 101,6 | 101,8 | 101,6 | 101,4 | 101,7 | 95,1 |
Kollektiv (alle) | 100 | 101,6 | 107 | 111 | 115,7 | 118,9 | 123,7 | 86,8 |
Buss (Brakar) | 100 | 100,2 | 103,7 | 106,9 | 112,2 | 116,5 | 12,4 | 86,4 |
Tog (Vy. GoAhead og Flytoget) | 100 | 107,1 | 120,4 | 128 | 130,1 | 131,4 | 136 | 90,5 |
Designet av: TIBE Drammen