Spill meg god!!

0
0

Etter man leser forslag og kommentarer rundt pakkene så stiller jeg meg undrene til hva som blir utelatt, og ikke vurdert. Jeg har i slutten av innlegget ramset opp mine forslag, for å lette leser, men oppfordrer til å lese hele.

Jeg er født og oppvokst på Konnerud, og har bodd der fra jeg ble født, til jeg var 22. Deretter flyttet jeg til Oslo grunnet studier, men nå som ferdig utdannet 4 år senere lengter jeg tilbake til snøen, lufta og ikke minst marka. Med dette, har jeg og min bedre halvdel bestemt oss for å kjøpe bolig på Konnerud.

Vi skal fortsatt jobbe i Oslo så pendling er løsningen for oss. Da kommer spørsmålet; Hvordan er det best å pendle, med tanke på økonomi og trivsel.

Kollektiv;

Bussen til Drammen fra Konnerud og opp igjen koster 830kr i måneden. Deretter kommer toget fra Drammen til Oslo S som er 1458kr i måneden. Og til slutt må jeg komme meg til kontoret og kjøpe ruter kort til 736kr i måneden.  Vi er nå oppi 3024kr.

Videre tar jeg kontakt med NSB, for å forhøre meg om regelverket rundt kollektivkort/periodebillet, hvorav jeg vet jeg kan kjøpe 2 soner med brakar, og få med tog til Lier stasjon(930kr i måneden). Jeg kan også gjøre dette med Ruter, hvor jeg kan kjøpe periodekort i sone 2v(fra asker) og sone 1 (til Oslo) (1305 kr). vi er da oppi 2235 kr i måneden. Dette virket jo supert! Men så videre får jeg vite at jeg i tillegg må ha månedskort på toget for å komme meg fra Lier til Asker. Dette skjønte jeg lite av ettersom jeg har kort i begge sonene. Jeg trodde først det var en feil, men dette er altså det jeg blir opplyst.

Videre tenkte jeg at det som faktisk er kostnaden her, er bussen fra Konnerud til Drammen. Denne kostnaden kan jeg unngå med en el-sykkel. Så jeg undersøker parkerings-mulighetene på togstasjonen, og ser at jeg kan betale 50 kr i måneden for at sykkelen skal stå i et «sykkelhotell». Ideen høres god ut, frem til jeg gjør et par google-søk om «hotellene». Overskriften er som følger; «Etter et halvt år i drift, kan det virke som om sykkelhotellene på Drammen og Gulskogen ikke holder kriminelle unna. Snarere tvert imot, skal vi tro politiet.» Kommentarene og erfaringene er mange.

Jeg legger fra meg bekymringen enn så lenge med tyveri, og prøver å se videre på evt utfordringer og løsninger. Det som går igjen er batteri-tid på en slik krevende bakke.

 

OK, for å oppsummere;
Kollektiv er dyrere enn bil, grunnet dårlig samarbeid mellom tjenestene.

Sykkel er fremtiden, men få til ingen tenker på tyveri og kapasitet.

Forslagene mine:

Spill meg god ved å;

Sett opp ladestasjoner til sykkel ved «Vannstasjonen» i Konnerudbakkene, samt før lignende krevende plasser. Eksempelvis ved Nedre Eier kapell, eller ved sykehuset. På denne måten har jeg batteri til kun bakken.

 

Spill meg god ved å;

Innlede et bedre samarbeid mellom kollektiv tjenestene.

Spill meg god ved å;

Sette på sykkeltilhenger på noen få bussavganger fra sentrum til toppene(rush). (eks Hovjordet og Tolerud). Her kan man vurdere å kun gi mulighet for å ta av sykkelen på visse stasjoner for å holde tidsfrister. På denne måten har man ikke argumentet om «bakken».

Spill meg god ved å;

Legge til rette for betjent sykkelparkering. Engasjer Russ, organisasjoner, aktivitetstilbud, dagsenter o.l . Her betaler jeg gladelig 150kr i måneden (det er 3 ganger så mye som det koster i dag) for en trygg parkering. Kanskje man til og med kan legge på litt ekstra her for finansiering av ladestasjonene i bakkene.

 

Spill meg god så jeg har et alternativ til bilen. Det finnes faktisk ikke i deres forslag.

Takk for meg

 

Legg igjen en kommentar