Sykkelstier med formål!

2
0

Hei, Buskerudbyen!

Jeg har noen forslag til hvordan man kan få flere til å ta sykkelen fatt i Drammen!

1. Nå finnes det en del sykkelstier i Drammen allerede, men jeg opplever stadig at den stopper halvveis fremme til målet mitt! Det virker nesten som om man ikke tenker på sykkelstier i sentrum, bare til og fra? I en ideell verden legger man til rette for sykkelsti hver gang man lager ny vei?Sykkelstiene bør også merkes annerledes og bedre, like greit å male dem i en annen farge, sånn som i Danmark- det synes bedre for bilistene og de gående, og er billigere å vedlikeholde.

2. Det hadde vært skikkelig kult om flere bedrifter hadde sørget for (delvis) sponsing av sykler til sine ansatte, eller sørget for at man kunne få en slags sykkel/gågodtgjørelse på lik linje som man ofte får kompensasjon for å måtte kjøre.

3. Mange har fancypants sykler, eller kostbare elsykler, og da blir man jo redd for å sette dem fra seg. Hva med sykkelskur, med kort/kodelås plassert på de travleste stedene? Man kunne evt sette opp et abonnement for å låse sykkelsen sin trygt der?

2 kommentarer til “Sykkelstier med formål

  1. Trine Wengen den

    Støtte til punkt 3 – Jeg sykler som oftest til jernbanestasjonen i Drammen og pendler med tog derfra til Oslo. Med en relativt kostbar el-sykkel synes jeg det er bekymringsfullt å høre at det har blitt stjålet el-sykler fra sykkelhotellet. Jeg ble rådet av en vennlig sjel om å ta med meg batteriet når jeg parkerte da sykkelen da ble mindre interessant å stjele. Så det gjør jeg da. Drasser med et tungt batteri i sekken inn til Oslo. Hver dag. Skulle derfor ønske jeg kunne sette fra meg sykkelen et sted med bedre tyverisikring.

    Forøvrig likte også jeg tanken om sykkel/gågodtgjørelse i punkt to!

  2. Mats Faugli den

    Punkt 3 her er viktig, men vi har jo allerede en stor sykkelparkering med låste dører ved NSB på strømsø torg for 50kr/mnd.

    Som helårssyklist har jeg blitt skremt over mangel på trygg sykkelvei i konnerudgata. Her er det mange oppstykkede strekninger med kun hompete fortau og uendelig mange fortauskanter og man blir tvunget ut i bilveien – helt til man kommer ned på flata, der er det hvertfall en veldig fin sykkelfil på vei inn mot byen (hvorfor er den ikke laget like fin andre veien?).

Legg igjen en kommentar